Kitekintés

Sokan sokféleképpen vizsgálták az egyén és a csoport összefüggéseit, az egyéni döntések, aktivitások, vagy a passzivitás hatásait a közösségre. Dr Philip Zimbardo elmélete szerint az emberi elme bárkit képes jóvá, vagy rosszá tenni, minden eleve benne van az egyénben, mely az egyént körülvevő szituáció hatására jön elő. A hatalom a rendszerben van, mely megteremti a szituációt az egyén köré. Zimbardo szerint ha meg akarunk változtatni egy egyént – és az egyénen keresztül egy csoportot-, meg kell változtatnunk a szituációt, amelyben van. „A legtöbb ember” – mondja Zimbardo – „a passzivitás gonoszságát követi el.” Pedig csak az hozhat változást, és attól válhatunk, ahogy ő fogalmaz, hősökké, ha cselekszünk, amikor mások passzívak, az énközpontúság helyett társadalomközpontúságot választjuk.

Egyre több olyan kezdeményezést találhatunk a világban, melyek a társadalomközpontúságra, a közösségi gondolkodásra fókuszálnak. Az UBER, az AirBnB, az Ubuntu és sok más olyan vállalkozás kezdi bontogatni szárnyait, vagy szárnyal, melyeknek alapja a tudás, vagy más érték megosztása.

A közösségi gondolkodás része az adományozás, a jótékonykodás, melynek lényege, hogy az egyént nem hagyja hidegen egy társadalmi csoport problémája, hanem tenni akar a pozitív változásért. A civil szervezetek számos kreatív ötlettel hívják fel magukra, céljaikra, az általuk képviselt ügyre, problémára a társadalom figyelmét. Az utcai akciók, performanszok, szórólapok és társadalmi célú hirdetések után egyre több szervezet nyitott úgynevezett charity shopokat, charity cafékat, hogy egy ebéd, vagy a kávézás ürügyén kapjon extra figyelmet törekvéseinek.

A Labor Caféhoz hasonól kezdeményezések sokasága fellelhető a tőlünk nyugatabbra található országokban. Londonban, Glasgowban, Norvégia számos településén találunk olyan vendéglátó helyeket, melyeknek bevétele nonprofit szervezetekhez kerül. Alapvető különbség azonban a Labor Café kezdeményezéshez képest, hogy ezek a kávézók hagyományos működésűek, vagyis pénztárgéppel, pincérrel, szabott árakkal várják a venédgeket, pusztán bevételeik felhasználásában térnek el a hagyományos vendéglátó helyektől.